Життєві історії

– Мамо, мене у відрядження відправляють на два місяці. Залишишся з Олежиком? – голос доньки здався Ірині Миколаївні надто схвильованим. – Звичайно, залишусь, – відповіла мама. – Які проблеми, Катю? Він не такий вже і маленький. – У тому й річ, що не маленький. З малечею простіше. А тут… Не уявляю, як ти з ним впораєшся, – пояснила донька. – Не хвилюйся, все буде добре. Приводь його завтра, – сказала мама і закінчила виклик. Наступного дня Катя привела сина до матері, попрощалася і поїхала у відрядження. Але жінка навіть уявити не могла, що буде чекати на неї після повернення

– Мамо, мене у відрядження відправляють на два місяці. Залишишся з Олежиком? – голос доньки здався Ірині Миколаївні надто схвильованим.

– Звичайно, залишусь, – відповіла вона. – Які проблеми, Катю? Він не такий вже і маленький.

– У тому й річ, що не маленький. З малечею простіше: де поклав, там і взяв. А тут… Не уявляю, як ти з ним упораєшся.

– Та що там справлятися? – здивувалася мати. – Не хвилюйся: і нагодований буде, і доглянутий. Тебе ж я якось виростила.

– Нагодований, доглянутий – це зрозуміло. А уроки? Як із ними? Він же у четвертому класі, а ти, мабуть, вже все забула.

– Що забула?

– Програму шкільну, що ще?

– Як можна забути програму початкової школи? Ти жартуєш?

– Зараз зовсім все по-іншому. Якби ти знала, скільки часу ми з ним витрачаємо на домашні завдання! Там розібратися неможливо!

– Та гаразд, – посміхнулася Ірина. – Розберемося якось. Ти коли Олега приведеш (вони жили в одному мікрорайоні)?

– Завтра ввечері.

– Прекрасно! Піду готувати. Пиріжків напечу з різними начинками – Олежик їх так любить.

– Мамо, та почекай ти з пиріжками, не договорили ще, – Катерина, дійсно, сильно переживала, – завтра часу не буде все обговорити.

– Катю, я не розумію, що ти збираєшся обговорювати. Тобі у відрядження потрібно? От і їдь. Ми тут самі розберемося. Твоя дитина – лише в четвертому класі. Він же не випускник, не абітурієнт. Чого ти так переживаєш за навчання? Я тобі вже казала і ще раз повторюю: школа – це дуже важливо, але не найголовніше у житті.

– Мамо, не починай. Пообіцяй просто, що ретельно контролюватимеш, як мій син робить уроки. Бракувало, щоб він з’їхав у навчанні, поки мене не буде … Що я потім робитиму? Як надолужу? Його вчителька і так мені постійно за нього говорить.

– Вчителька? Тобі? – Здивувалася Ірина, – з якого дива?

– То Олег зошит забув, то домашнє не записав і, відповідно, не зробив, то весь урок у телефоні сидів, то всіх смішив, то просто позіхав на уроці. Скаржиться мало не через день. Я вже переживаю брати телефон, коли бачу, що вона дзвонить.

– Нічого собі… Ти що, маленька дівчинка? Не можеш її на місце поставити?

– Як?

– Звичайно. Приїдеш, поговоримо. А зараз – давай, заспокойся та збирайся. Я все зрозуміла: щодня з Олегом уроки робитиму.

– Правда? Обіцяєш?

– Обіцяю, – Ірина посміхнулася…

Провівши дочку, бабуся обійняла онука:

– Ну що, радість моя, починаємо нове життя?

– Яке нове, бабусю? – здивувався хлопчик.

– Ну як же? Цілих два місяці ми житимемо удвох! Я так рада!

– А-а-а…, – промовив Олег і спитав, – а куди ти мене поселиш?

– У мамину кімнату, звичайно. Розташовуйся. Ось шафа. Тут одяг розкладеш. Ось стіл. Сюди книжки та зошити.

Олег витрусив вміст із сумок на ліжко. Пару секунд подивився на все це і пішов на кухню.

– Бабусю, а де пиріжки? Мама казала, ти багато напекла.

– Напекла, любий… А ти вже впорався? Речі розклав?

– Ай, потім…

– Потім? Ні, друже мій, так не піде. Спочатку – справа, потім – решта.

– Те ж мені – справа, – образився онук, – я сто разів встигну розкласти ці речі. А якщо вони тобі заважають – сама їх розклади. В чому проблема?

– Жодних проблем, – усміхнулася Ірина, – сама розкладу.

– А пиріжки?

– Сам спечи, – кинула бабуся і пішла до кімнати онука.

Олег відкрив рота від подиву.

Пиріжков того вечора він так і не дочекався.

Спробував їх лише вранці за сніданком.

Допивши чай, спитав у Ірини:

– А ти чого не одягаєшся? Ми ж запізнимося.

– Ми? Ти хочеш сказати, що я маю йти з тобою до школи?

– Звичайно!

– Навіщо?

– Мама завжди мене відводить.

– Але до школи лише десять хвилин ходьби!

Олег подивився на бабусю з подивом:

– То ти не підеш?

– А ти дороги не знаєш?

– Знаю.

– То, може, сам дістанешся?

– Доберуся.

– Ось і добре. Не розумію, чому мама тебе до школи водить? Ти ж уже дорослий!

– Не знаю. Я їй те саме казав, а вона – ні в яку. Стривай, ти мене і забирати не будеш?

– Ні.

– Чудово! – повеселішав Олег, – піду додому як усі нормальні люди!

– Тільки не затримуйся, – попросила Ірина, – я хвилюватимуся…

Олег прийшов годині о другій.

– Як справи в школі? – Запитала бабуся.

– Нормально, – хлопчик знизав плечима.

– От і добре. Обідатимеш?

– А що, можна не обідати?

– Якщо не хочеш, можемо пообідати пізніше, – Ірина здивувалася питанню дитини.

– А мама ніколи не питає, – усміхнувся хлопчик, – одразу каже їсти.

– Мабуть, вона не може чекати, – припустила бабуся, – виходить, вона тебе в свою обідню перерву забирає. Ось і поспішає.

– Та ні. Просто їй байдуже, чого я хочу, – буркнув Олег і пішов у свою кімнату.

За годину Ірина зазирнула до нього. Олег лежав на ліжку у шкільному костюмі з телефоном у руках.

– Ти що робиш? – Здивувалася бабуся, – чому не переодягся?

Олег зробив невизначений жест рукою, який, певне, означав: не заважай…

Погано він знав свою бабусю.

Вона підійшла, мовчки забрала телефон і твердо сказала :

– Значить так. Переодягаємося. Обідаємо – сподіваюсь ти вже зголоднів. Потім ти йдеш на вулицю…

– На вулицю? – Стрепенувся Олег, який вже надувся через телефон, – навіщо?

– Як навіщо? Гуляти, звісно.

– Я не ходжу гуляти. Мені треба робити уроки.

– Уроки потім, – голос бабусі прозвучав категорично, – спочатку – свіже повітря з паралельним провітрюванням голови, – вона посміхнулася.

Олег – теж.

– І з ким я гулятиму? Один, чи що?

– Там повно хлопців. Познайомишся. Деяких, я певна, ти знаєш. Ви ж в одній школі навчаєтесь…

Олег хотів ще щось сказати, але бабуся вже вийшла із кімнати зі словами:

– Давай швидко: я пішла накривати стіл.

Олег перевдягся, мляво поїв і без особливого ентузіазму став збиратися надвір.

– Телефон віддаси? – Запитав він у Ірини.

– Навіщо? Нехай вдома лежить.

– А як ти дізнаєшся, де я? – здивувався хлопчик, – як додому покличеш?

– А чого тебе кликати? У тебе годинник на руці. Давай домовимося: дві години гуляєш і додому. Все просто.

– А якщо я забуду?

– Що забудеш?

– Про дві години…

– А ти не забувай. Ти ж дорослий.

– А якщо…

– Давай без якщо, – зупинила Ірина онука, – сьогодні ти в мене перший день. Я маю розуміти, чи можна тобі довіряти. Тож це – другий, по суті, для тебе тест: зможеш чи ні?

– Другий?! – «Купився» Олег, – а перший який був?

– Перший ти витримав із честю: сам ходив до школи! Без провідників! І навіть не загубився!

– Тепер зрозуміло, – онук включився в гру, – прийду рівно за дві години!

– Спробуй! – усміхнулася бабуся.

Він прийшов хвилина в хвилину.

– Молодець! – похвалила Ірина, – справжній чоловік! Сказав – зробив!

Хлопчик засяяв…

– Знайшов із ким погуляти?

– Знайшов! Навіть йти не хотілося! Домовилися завтра зустрітись! – Видав хлопчик із захопленням! – бабусю, а… давай ще раз пообідаємо, щось я зголоднів…

– Мий руки, – Ірина пішла на кухню…

– Ну що, тепер уроки? – Запитала вона через півгодини.

– Угу, – пробурчав Олег, – як я нелюблю їх робити …

– Чому? – Ірина зробила наївне обличчя.

– Стільки задають – неможливо!

– Так? А в наш час завдавали стільки, щоб учень міг впоратися із завданнями за годину.

– Коли це було?! – Вигукнув хлопчик, – у минулому столітті!

– Точно. Тільки навряд чи щось змінилося, – припустила бабуся, – може, ти просто не справляєшся?

– Я?

– Ти звісно. Мама казала, що я маю з тобою уроки робити. Я їй, звісно, пообіцяла. Тільки, Олег, хороший мій, звільни ти мене від цього. Я ж давно все забула.

– А раптом я неправильно зроблю?

– Ну і що? Ти ж навчаєшся. Кожен може помилитися.

– Гаразд, спробую, – невпевнено сказав хлопчик, – тільки якщо що, я в тебе спитаю.

– Звичайно милий. Ти тільки постарайся якнайшвидше все зробити…

– Навіщо? Мама каже, що поспішати не можна.

– А ти не поспішай. Просто не відволікайся. Ось і вийде швидше. І взагалі: тобі слабо уроки за годину зробити? – хитро примружившись, запитала Ірина.

– За годину? – ахнув Олежик, – це неможливо.

– Та годі, – засміялася бабуся, – ти спробуй. Потім фільм якийсь подивимося…

– Фільм? – Олег здивовано подивився на бабусю, – я твої фільми не дивлюсь…

– А ми не мої, ми твої дивитимемося. Якщо ти, звичайно, з уроками не возитимешся …

– Засікай час! – Скомандував онук і схилився над столом …

За годину зробити уроки він не встиг. Натомість зробив за півтори!

– Молодець! – із захопленням похвалила бабуся, – ти просто герой!

– Який герой? – у голосі хлопчика чулося розчарування, – не встиг за годину.

– Нічого! – бабуся скуйовдила онуку волосся, – наступного разу встигнеш!

– Перевірятимеш? – Запитав онук.

– Ні не буду. Нехай вчителька перевіряє… А у нас – кіно…

Так потихеньку, поступово бабуся виправляла життя онука – навчала самостійності. Олегові це подобалося, і він легко йшов у Ірини на поводі.

Коли вона запропонувала хлопчику записатися в спортивну секцію, він зрадів, а потім пожурився.

– Мама приїде, заборонить…

– Маму я беру на себе. Не переживай, – бабуся поплескала Олега по плечі, – ти, головне, з навчанням не підведи…

– Не підведу, – пообіцяв онук…

Пообіцяв, а за тиждень повідомив:

– Бабусю, тебе до школи викликають…

– Мене? – Здивувалася Ірина.

– Ну так. Сказали – батьків. А якщо мами немає, то…

– Я зрозуміла, – Ірина уважно дивилася на онука, – схожу. Ти щось накоїв?

– Ні. Точніше… Я не знаю…

…Увійшовши до класу, Ірина побачила перед собою молоденьку вчительку років двадцяти п’яти, одразу все зрозуміла і розслабилася.

– Я – бабуся Олега. Ірина Миколаївна. Ви хотіли мене бачити.

– А мама де? Чому мама не прийшла? – підняла невдоволені брови вчителька.

При цьому вона не встала і не запропонувала бабусі сісти.

– Мама у відрядженні. Вже понад місяць. Олег живе зі мною. Дивно, що ви не знаєте.

– Я не зобов’язана це знати…

– Але ж ви якось спілкуєтесь з дітьми…

– Я їх навчаю. І бачу, що останнім часом Олег став гірше займатися.

– Правда? В чому це виражається? Я бачу лише гарні оцінки.

– Він почав недбало писати. У домашніх завданнях – повно виправлень. Невже не можна проконтролювати, щоб дитина писала акуратно?

– Проконтролювати? Це як?

Вчителька подивилася на Ірину з подивом:

– Сісти поряд. Дивитися, як хлопчик виконує домашнє завдання. Ви що не знаєте?

– Не знаю Я думала, що домашні завдання даються для того, щоб дитина виконувала їх самостійно. А ви бачили: чи засвоїв він матеріал чи ні. Хіба не так?

– Так, звісно. Але це зовсім не означає, що в зошиті повинна бути мазня.

– А це ваша турбота. Ви ж учителька. От і вчіть писати як слід. У мене багато інших турбот.

– Гаразд, залишимо це. Я бачу, ви мене не розумієте… Ще хотіла вам сказати, що Олег часто відволікається, розмовляє із сусідкою по парті, може в телефоні грати на уроці. Поговоріть із ним. Він розумний, здібний хлопчик, але вчиться аби як. Зараз на здібностях виїжджає, потім складніше буде.

– Стривайте, – Ірина посміхнулася, – а де ви знаходитесь, коли Олег все ось це робить?

– Я?

– Ну так. Ви на уроці не присутні?

– Присутня, звичайно. Тільки вашому Олегу до мене немає справи. Він своїми зайнятий! – не витримала вчителька.

– Значить, починати треба з себе, – твердо сказала Ірина, – якщо діти на уроці грають у телефоні, то треба не з дітьми розбиратися, а з вчителькою. Ви так не думаєте?

– Не думаю. Ви просто не розумієте, що таке діти.

– Де вже мені, – усміхнулася Ірина, – Піду я. Сподіваюся ви якось самі впораєтеся… І так! Будь ласка, не дзвоніть моїй дочці по кожній нісенітниці. Інакше нам доведеться порушити питання про вашу профпридатність…

Ось, власне, і вся історія.

Приїхавши додому не за два, а за три місяці, Катя не впізнала сина: підріс, подорослішав, у очах впевненість з’явилася. Щоденник подивилася – і там усе гаразд…

Потім побачила, що Олег сам уроки робить, до неї не звертається. І вчителька не дзвонить…

– Мамо, ти як це зробила? – Запитала Катя у Ірини.

– Звичайно, дочко, – засміялася мати. – По-старому … Якщо що – звертайся …

Вам також має сподобатись...

Валя з Павлом святкували Новий рік. Лягли вони не пізно. Павло одразу заснув, а ось Валі спати не можна було! Вона тихенько встала і зайнялася тим, що задумала… Дівчина лягла спати з посмішкою на обличчі. Валя не знала, як її Павло до цього поставиться, але вона спробувала… Павло прокинувся рано. Він потягнувся, встав з ліжка і пішов на кухню. Хлопець зробив собі каву, бутерброд з ікрою і пішов у вітальню. Павло сів на диван й уважно глянув на ялинку, не розуміючи, чим же ж вона так привертає його увагу. Він придивився до неї й оторопів від побаченого

Віра з Денисом одружилися. В них народилася донечка Оля. Роки мчали і настав момент, коли Оля виросла і сказала батькам, що збирається їхати в інше місто на навчання. Донька поїхала. Після її від’їзду вони вирішили не чіпати колишню дитячу кімнату дівчинки. Батьки хотіли, щоб донька завжди могла до них повернутися… Одного дня Віра прийшла з роботи. Вона взялася за прибирання. Жінка зазирнула і в кімнату доньки, щоб полити квіти і витерти пилюку. Раптом Віра помітила, що подушка на ліжку лежить не надто рівно… Вона почала її поправляти і раптом побачила… Оксамитову червону коробочку! Відкривши коробочку, Віра оторопіла

Соня одягла свою найкращу сукню, зробила красиву зачіску, і вирушила до своєї сестри на день народження. Рівно в шостій годині вечора, Соня подзвонила у двері квартири сестри. – Вітаю тебе з днем народження! – вигукнула вона, як тільки Олена відкрила двері і вручила їй красивий конвертик. – Ой, дякую! – усміхнулася Олена. – Проходь! Тільки й на тебе чекаємо. Соня зайшла в коридор, роззулася, і попрямувала у вітальню, де мав бути накритий святковий стіл. Соня відкрила двері у вітальню і остовпіла від побаченого. Ось чого-чого, а такого вчинку від сестри вона аж ніяк не очікувала

Віктор з Мариною та дітьми переїхали зі своєї квартири. Так захотіла мати Віктора, яка була власницею. Їм довелося винайняти маленьку двокімнатну квартиру на околиці міста. Діти важко переживали переїзд, особливо маленька Леся. Якось увечері, коли Віктор повернувся з роботи, він застав Марину в сльозах. – Знаєш, – повільно сказав він. – Може, нам варто поговорити з мамою? Спробувати виправити все? Марина кивнула, витираючи сльози. Наступного дня Віктор набрався сміливості та зателефонував матері. На його подив, у слухавці почувся незнайомий чоловічий голос. – Алло? Хто це? – здивовано спитав Віктор. Він не розумів, хто це такий може бути